whatsapp-widget

Blog

Blog

Electromotorul - care este rolul electromotorului și ce simptome poate să prezinte, blog
Categorie 1

Electromotorul - care este rolul electromotorului și ce simptome poate să prezinte

11 iul, 2023
Postat de: Admin La Maritec Auto

Pentru a putea să funcționeze în mod eficient, mașinile au nevoie de mai multe componente care să se completeze reciproc. Motorul este componenta care genereaza energia necesară mișcării, însă el are nevoie și de sprijinul altor elemente, pentru a garanta capacitatea unui autovehicul de a se deplasa. De pe lista acestor elemente nu pot lipsi bateria, sistemul de direcție sau electromotorul. 

 

Cunoscut și sub titulatura de demaror, electromotorul reprezintă o piesă esențială pentru angrenajul reprezentat de o mașină. El este cel care a permis tranziția de la pornirea manuală a motoarelor către cea automată, bazată pe contractul electric. Indiferent că este vorba despre auto noi sau mașini second hand, autoturismele moderne se bazează pe electromotor. Iată ce rol are acesta, cum funcționează și care sunt potențialele probleme cu electromotorul.

 

Cuprins

 

Electromotorul - ce face electromotorul și cum funcționează

Probleme electromotor - cum se manifestă un electromotor defect

 

 

1. Electromotorul - ce face electromotorul și cum funcționează

 

 

Autoturismele din perioada interbelică erau pornite prin acționarea unei manivele. Disconfortul era unul destul de mare pentru șoferi, mai ales în condiții meteo nefavorabile. În plus, acest mecanism manual nu garanta o pornire rapidă sau care să fie măcar certă. Cel de-al doilea Război Mondial a reprezentat contextul perfect pentru înregistrarea unor progrese remarcabile la nivel de tehnologie. O consecință a acelei perioade a fost și apariția demarorului. 

 

Ce este electromotorul și care este rolul electromotorului?

 

Electromotorul reprezintă un motor electric din categoria motoarelor de curent continuu. El depinde de accesul la energie electrică, pe care o obține de la bateria autoturismului. Rolul principal al demarorului este acela de a contribui la pornirea rapidă a motorului. Cel de-al doilea rol pe care îl are componenta este cel de distribuire a curentului electric către ceilalți consumatori din angrenajul unei mașini. 

 

Este important să știi că au existat și alte tipuri de mecanisme care aveau drept scop principal activarea funcționării motorului. Este vorba despre demaroarele pneumatice, demaroarele cu arc, precum și demaroarele hidraulice. Demarorul electric a fost, ulterior, inventat și integrat în ansamblul autoturismelor cu motoare termice, pe benzină sau pe motorină.

 

Activarea contactului sau apăsarea butonului “Start“, prezent pe modelele moderne de autoturisme, generează în primul rând activarea electromotorului, iar de abia după ce acesta își îndeplinește principiul de funcționare, se activează și motorul în sine. Odată activat contactul, tensiunea electrică circulă prin electromotor, astfel încât să ofere imboldul necesar motorului pentru ca acesta să pornească. 

Din ce este compus electromotorul

 

Având în vedere cele două roluri foarte importante pe care le are electromotorul, este foarte important ca acesta să reprezinte un angrenaj bine pus la punct și funcțional în permanență. Fiecare piesă care formează electromotorul are un rol în principiul de funcționare al acestuia. Iată care sunt principalele componente ale unui electromotor:

 

Carcasa electromotorului - produsă din materiale metalice;

Stator - joacă rolul componentei fixe;

Rotor - este componenta mobilă. Împreună cu statorul, ca urmare a utilizării curentului electric, generează un câmp de energie care permite activarea funcționării motorului;

Suport perii - este vorba despre periile colectoare, care fac tranziția electricității de la stator la rotor;

Bucșe - sunt componentele care garantează stabilizarea electromotorului;

Pinioane - controlează turațiile electromotorului și le mențin la un nivel stabil;

Solenoid și bendix - sunt cele mai importante elemente, iar în continuare vei afla mai multe detalii despre rolul lor.

Principiul de funcționare a demarorului

Tensiunea electrică la care funcționează electromotoarele mașinilor din clasa turismelor, inclusiv ale celor pe care le poți utiliza cu ajutorul serviciilor de închirieri auto, este de 12V. Acesta este generată de acumulatorul mașinii, care trebuie să fie încărcat și funcțional, pentru a putea să furnizeze resursa necesară pentru funcționarea demarorului: curentul electric.

 

Deși în prezentarea pe care le-am făcut-o anterior componentelor electromotorului solenoidul și bendixul au fost trecute în finalul listei, acestea sunt de fapt cele mai importante piese. Solenoidul este cel care creează câmpul electromagnetic prin care se activează funcționarea demarorului, în întregimea sa.

 

Bendixul este o piesă care poate fi definită ca un pinion împins de solenoid atunci când șoferul activează contactul. Bendixul împinge, la rândul său, volantul, pe care îl pune în mișcare. Aceasta activează, ulterior, arborele cotit. Odată finalizat acest proces, motorul este pornit, iar bendixul revine în poziția pe care o avea inițial.

Procesul este, așadar, unul deosebit de complex și implică activarea multor piese, astfel încât pornirea motorului să fie posibilă de fiecare dată. Întreg angrenajul este, însă, proiectat să funcționeze la perfecție de fiecare dată și să se desfășoare în doar câteva secunde. Cu toate acestea, există câteva motive pentru care poți ajunge să te confrunți cu un electromotor defect.

 

2. Probleme electromotor - cum se manifestă un electromotor defect

 

 

Dacă decizi să îți cumperi o mașină, cu banii jos sau apelând la un credit auto în condiții avantajoase, cu siguranță vrei să te poți baza pe el de fiecare dată când ai nevoie să te deplasezi. Din păcate, există și situații în care mașina nu mai pornește. Uneori, acest lucru se întâmplă din cauză că există la electromotor probleme care îl împiedică să activeze funcția motorului.

 

Simptome electromotor - care sunt principalele probleme ale mecanismului

 

Fiind vorba despre un mecanism format din mai multe piese, demarorul poate să prezinte probleme de mai multe feluri, care se pot manifesta în moduri distincte. Iată care sunt cele mai comune simptome la electromotor:

 

electromotorul învârte greu la cald - cauzele pot fi reprezentate de problemele la nivelul periilor colectoare sau al bucșelor cu rol de stabilizare. Există și situații când electromotorul învârte greu la rece, dar acestea sunt mult mai rare.

 

electromotorul nu se rotește și nu scoate zgomote - acumulatorul mașinii ar putea fi descărcat.


 

electromotorul nu se rotește, dar face clanc - există posibilitatea ca la nivelul motorului să se fi produs un scurtcircuit sau să existe contact neconform la nivelul circuitului de pornire. Sunetele pot fi și sub formă de clic foarte scurt.

 

electromotorul nu se oprește, după ce motorul a pornit - dacă electromotorul rămâne cuplat, există probleme la nivelul contactelor solenoidului sau pe arborele armăturii s-a blocat pârghia.

 

electromotorul este foarte zgomotos - este o problemă care ajunge să se manifeste strict din cauza uzurii piesei. Din cauză că acestea sunt “epuizate“ în timp, este necesar ca ele să depună o cantitate mare de efort suplimentar, pentru a putea să dea randamentul scontat. Sunetele rezultate sunt unele asemănătoare cu zgomotul produs de măcinare.

 

motorul nu reușește să pornească - cel mai probabil s-a defectat ventilul electromagnetic. În această situație, apare un sunet de bătaie. Manifestările de acest fel ar putea să indice și probleme la nivelul volantului, precum deformările.

 

demarorul scoate fum - fumul apare atunci când sunt prezente variații de tensiune la nivelul bateriei auto. Acestea pot să conducă la apariția scurtcircuitelor în cadrul mecanismului electromotor. Dacă observi că ise fum, atunci când încerci să pornești motorul, trebuie să iei imediat legătura cu un mecanic specializat.

 

Cauzele principale pentru care electromotorul face clanc sau are alte probleme

 

Există, deci, destul de multe simptome la electromotor și este foarte important să le recunoști în mod corect, pentru a putea să gestionezi cu inspirație fiecare situație ce se poate ivi. Sunt probleme care pot fi remediate la service, prin lucrări de reparație, însă există și defecțiuni care vor impune înlocuirea completă a electromotorului. 

 

Din fericire, o astfel de înlocuire este necesară foarte rar, deoarece demarorul are o durată de viață ridicată, în majoritatea cazurilor. Este vorba despre o durată de viață care se întinde până la câțiva ani, însă aceasta poate fi scurtată ca urmare a conduitei greșite pe care unii dintre șoferi o adoptă, atunci când își folosesc mașina. Electromotorul se poate uza prematur din următoarele cauze ce țin de utilizatorii autoturismelor:

 

alimentare cu oscilații - dacă sarcina electrică transmisă de la baterie către electromotor este prea mare sau prea mică, demarorul se poate supraîncălzi, respectiv subtensiona. 

 

căldura în exces - încingerea electromotorului poate să conducă la topirea protecției care împrejmuiește bobina. Ulterior, se dezvoltă riscul apariției unui scurtcircuit care să defecteze întregul electromotor. 

 

umiditatea în exces - dacă motorul stă nepornit pentru prea mult timp, apar acumulări de apă. Răcirea acestora poate să provoace ruginirea electromotorului. 

 

Mentenanța electromotorului - ce ai de făcut pentru a-l proteja

 

Apariția problemelor la nivelul electromotorului este inevitabilă, dacă ne raportăm la uzură. În același timp, există și măsuri pe care le poți lua pentru a evita defecțiunile care apar din alte motive. Este vorba despre următoarele acțiuni:

 

înlocuiește la timp uleiul de motor - uleiul care are o vâscozitate foarte mare poate să cauzeze defectarea electromotorului și să provoace pornirea greoaie a motorului.


curăță praful - efectuează vizite periodice la service auto și pentru a solicita curățarea particulelor de praf care se pot acumula inclusiv la nivelul mecanismului electromotor. În timp, praful poate să blocheze funcționarea componentelor demarorului, iar ulterior apare supraîncălzirea.

 

adaptează demarorul la motor - dacă alegi un motor mai mare pentru mașina ta, trebuie să înlocuiești și demarorul, pentru că acesta trebuie să fie direct proporțional cu amploarea motorului, pentru a putea oferi randamentul necesar. De regulă, această măsură este necesară în cazul pasionaților de tuning.

 

lubrifiază electromotorul - la fel ca alte mecanisme care au în componență piese metalice, electromotorul are nevoie de lubrifiere. Trebuie ca lubrifierea să  fie una care să nu fie făcută în exces, deoarece se poate ajunge la supraîncălzire.

 

verifică tensiunea din bornele acumulatorului, în mod periodic - Mai ales dacă observi că motorul pornește greu, este printre primele măsuri pe care trebuie să le iei. Problema poate fi reglată ușor într-un atelier auto, dar există și posibilitatea să fie nevoie de înlocuirea bateriei cu una nouă.

 

nu lăsa să treacă foarte mult timp între pornirile motorului - dacă un motor termic este “odihnit“ pentru prea multe zile și nu este activată funcționarea sa, prin intermediul contactului, poate să apară condensul la nivelul electromotorului.

 

Ce poți face dacă s-a defectat electromotorul?

 

Așadar, sunt lucruri pe care le poți face pentru a evita defectarea electromotorului. Dacă aceste măsuri nu sunt implementate la timp sau dacă, pur și simplu, observi că nu mai poți porni motorul, iar semnalele indică o defectare a demarorului, există câteva soluții care pot fi implementate.

 

Înlocuirea piesei cu una nouă - o veste destul de bună pentru orice posesor de autoturism este că electromotorul nu este o piesă care să aibă un preț exorbitant. Cel puțin nu este atât de scumpă precum ar putea să sugereze importanța pe care această componentă o are în angrenajul mașinii tale. De regulă, electromotoarele costă până în 1000 de lei. Comparativ cu alte piese importante din angrenajul unei mașini, demarorul are un cost accesibil.

 

Înlocuirea demarorului cu unul second hand - dacă nu ești dispus să plătești această sumă, ai posibilitatea să iei legătura cu un punct de dezmembrări auto, acolo unde poți găsi electromotor compatibil cu modelul tău de mașină. Acesta poate fi achiziționat la un preț mai mic și poate să garanteze un randament la fel de bun.

 

Alege un montaj de calitate - pe lângă alegerea unui electromotor compatibil cu mașina ta și care să se afle în stare cât mai bună de funcționare, eventual chiar unul nou, este important și să te asiguri că piesa este montată corect. Apelează la serviciile unor mecanici cu experiență, care să îl instaleze în mod corect, în așa fel încât durata de utilizare a piesei să fie una cât mai îndelungată.


 

Cu ajutorul măsurilor de mentenanță pe care ți le-am prezentat, poți să asiguri o durată de viață cât mai lungă a componentei, astfel încât să nu fie necesară înlocuirea ei, în cazul în care nu mai funcționează. Electromotorul este un mecanism care acționează foarte rapid, dar care are o complexitate deosebită, din punct de vedere structural.

 

Pe Automobile.Lamaritec.ro poți să găsești autoturisme de calitate, atât în stare nouă, cât și la mâna a doua. Acestea sunt produse din mecanisme rezistente, de către cei mai importanți producători din industria auto. Alege să colaborezi cu noi pentru a intra rapid în posesia unei mașini de calitate, care să fie ușor de întreținut și la nivelul căreia problemele să apară cât mai târziu!

 

Sursa foto: Pixabay.com.

 

Share
Te-ar putea interesa si

Prin abonarea la newsletter declar ca sunt de accord cu Politica GDPR si doresc sa primesc Noutati si Promotii.

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Detalii aici De acord