whatsapp-widget

Blog

Blog

ABS - care este rolul acestui senzor și care sunt situațiile care impun folosirea lui, blog
Categorie 1

ABS - care este rolul acestui senzor și care sunt situațiile care impun folosirea lui

05 Jul, 2023
Postat de: Admin La Maritec Auto

Fără doar și poate, sistemul de frânare al unui autovehicul este unul dintre elementele esențiale de care depinde siguranța ta în spatele volanului. Și pentru a menține siguranța conducătorilor auto la cel mai înalt nivel, producătorii de autoturisme au dezvoltat sistemul ABS. Sistemul de frânare cu ABS (sistemul antiblocare al frânelor) este un sistem de siguranță important pentru mașini, care ajută la prevenirea blocării roților în timpul frânării, permițând șoferului să controleze mașina mai bine și să evite potențialele accidente. Sistemul ABS a devenit o caracteristică standard pe majoritatea mașinilor moderne și a salvat multe vieți prin reducerea accidentelor rutiere cauzate de pierderea controlului în timpul frânării pe suprafețe alunecoase sau în situații de urgență.

În acest articol, vom discuta pe larg despre ce anume înseamnă ABS, ce rol au dispozitivele antiblocare ABS, care este mecanismul de funcționare, ce înseamnă când se aprinde martorul luminos ABS în bord, precum și alte detalii importante despre acest senzor al autoturismelor. 


 

Cuprins 

 

Senzor ABS - ce înseamnă și care este rolul primordial 

            1.1 Cum a apărut sistemul ABS?

            1.2 Care este structura sistemului ABS? 

            1.3 Când intră în funcțiune sistemul ABS?

Martor ABS aprins - care sunt situațiile în care se aprinde acest martor în bordul mașinii

Ce este pompa ABS ?

Senzor ABS - defectele și simptomele defectării sistemului antiblocare

Care sunt avantajele și dezavantajele sistemului ABS?

 

 

1. Senzor ABS - ce înseamnă și care este rolul primordial

 

 

ABS este un acronim pentru anti-lock braking system, adică sistemul care previne blocarea roților la frânare, a cărui funcționare se bazează pe monitorizarea vitezei de rotație a fiecărei roți și ajustarea presiunii de frânare în timp real pentru a preveni blocarea.


 

 

1.1 Cum a apărut sistemul ABS?

 

 

Sistemul de franare cu ABS (Anti-lock Braking System) a fost dezvoltat pentru prima dată la sfârșitul anilor '60 de către compania germană de inginerie Robert Bosch GmbH, ca răspuns la o necesitate crescută de siguranță a vehiculelor. Bosch a început să lucreze la dezvoltarea sistemului ABS în anii '30, dar acesta a fost lansat pe piață abia în anii '70.

Sistemul ABS a fost utilizat în principal pe vehiculele de înaltă performanță și pe cele de curse în primele etape de dezvoltare, dar ulterior a fost introdus și pe vehiculele de producție în masă. În prezent, majoritatea mașinilor noi sunt echipate cu sistem ABS și acesta a devenit o caracteristică standard pentru siguranța rutieră.



 

 

1.2 Care este structura sistemului ABS?

 

 

 

ABS-ul este compus dintr-un set de senzori, un calculator central și un set de actuatori hidraulici pentru fiecare roată. Senzorii sunt amplasați pe fiecare roată și detectează viteza de rotație a acesteia, transmițând informațiile către calculatorul central. Acesta procesează datele și determină dacă există riscul de blocare a roților. În caz afirmativ, sistemul ABS reduce presiunea de frânare pe roata afectată, menținându-le în mișcare și împiedicând astfel blocarea.

 

Mecanismul de funcționare al sistemului ABS este destul de simplu. Atunci când șoferul frânează, presiunea hidraulică este transmisă prin tubul de frână la sistemul de frânare. În mod normal, presiunea hidraulică este transmisă la toate roțile simultan, ceea ce poate duce la blocarea acestora. Sistemul ABS intervine și controlează presiunea hidraulică la fiecare roată individual, astfel încât să nu se producă blocarea. Acest lucru se realizează prin intermediul unui sistem de electrovalve care reglează presiunea hidraulică la fiecare roată.



 

Rolul principal al sistemului ABS este de a îmbunătăți siguranța și controlul vehiculului în timpul frânării. Atunci când șoferul frânează brusc sau pe o suprafață alunecoasă, blocarea roților poate duce la pierderea controlului vehiculului și la un potențial accident. ABS-ul reduce acest risc prin menținerea controlului direcției și a stabilității mașinii în timpul frânării, permițând șoferului să evite obstacolele sau să oprească mașina în siguranță.

De asemenea, sistemul ABS poate îmbunătăți performanța frânării și durata de viață a sistemului de frânare. Prin menținerea roților în mișcare, sistemul ABS reduce uzura și încălzirea excesivă a discurilor și tamburilor de frână, prelungind astfel durata de viață a sistemului.



 

 

1.3 Când intră în funcțiune sistemul ABS?

 


 

Sistemul ABS intră în funcțiune în timpul frânării de urgență, când șoferul apasă puternic pedala de frână și viteza mașinii este mare. În aceste condiții, forța de frânare poate fi prea mare pentru roțile mașinii, ceea ce poate duce la blocarea acestora și pierderea controlului asupra direcției și manevrabilității mașinii.

 

Sistemul ABS detectează blocarea roților și reduce presiunea de frânare pe acestea, permițându-le să se rotească în continuare. Această acțiune previne blocarea roților și menține controlul asupra direcției și manevrabilității mașinii, reducând distanța de oprire și minimizând riscul de accident.

 

Este important de menționat că sistemul ABS nu va intra în funcțiune în mod automat în orice situație de frânare, ci numai în cazul în care viteza mașinii este mare și există riscul de pierdere a controlului asupra direcției.

 

 

2. Martor ABS aprins - care sunt situațiile în care se aprinde acest martor în bordul mașinii

 


 

Martorul luminos ABS se poate aprinde în bord în diferite situații, semnalând o problemă, așadar iată care sunt cele mai frecvente motive pentru care acest senzor se poate aprinde în bordul mașinii tale:

 

Defecțiuni la senzorii de rotație - senzorii de rotație sunt plasați pe fiecare roată și detectează viteza de rotație a acesteia. Dacă unul sau mai mulți senzori nu funcționează corect, sunt murdari sau corodați, sistemul ABS și funcționalitatea acestuia pot fi afectate, ceea ce poate duce la aprinderea martorului ABS în bordul mașinii.

Probleme cu unitatea de control - unitatea de control ABS este responsabilă pentru procesarea informațiilor trimise de către senzori și pentru ajustarea presiunii de frânare. Defecțiunile la acest nivel pot duce la aprinderea martorului ABS.

Probleme la actuatorii hidraulici - actuatorii hidraulici sunt responsabili pentru ajustarea presiunii de frânare în timp real. Defecțiunile la acești actuatori pot duce la aprinderea martorului ABS.

Defecțiuni ale sistemului electronic - sistemul ABS depinde de diferite componente electronice pentru a funcționa corespunzător. Astfel că, dacă există o problemă cu aceste componente, cum ar fi o problemă cu unitatea de control sau cu cablajul electric, senzorul ABS poate să se aprindă în bord.

Defecțiuni ale sistemului de frânare - senzorul ABS poate să se activeze în bord dacă există o problemă cu sistemul de frânare al vehiculului, cum ar fi o scurgere de lichid de frână sau o problemă cu pompa de frână.

Probleme cu roțile sau cu sistemul de suspensie - martorul luminos poate să se activeze în bord dacă există o problemă cu roțile sau cu sistemul de suspensie al vehiculului. Acest lucru poate fi cauzat de o roată slab fixată sau de o problemă cu suspensia.

 

În oricare dintre aceste situații, aprinderea martorului luminos în bord semnalează o problemă în sistemul ABS al vehiculului și necesită o verificare de către un tehnician calificat, care să identifice și să remedieze problema, asigurând astfel buna funcționare a sistemului, dar și siguranța ta la volan. 


 

 

3. Ce este pompa ABS? 

 

 

Pompa ABS este o componentă importantă a sistemului ABS de pe un vehicul. Aceasta este o pompă hidraulică specială care ajută la menținerea presiunii optime în sistemul de frânare în timpul frânării, astfel încât roțile să nu se blocheze.

 

Pompa ABS este conectată la actuatorii hidraulici ai sistemului de frânare și lucrează împreună cu unitatea de control ABS pentru a monitoriza viteza de rotație a roților și a ajusta rapid presiunea de frânare în cazul în care se detectează o tendință de blocare a roților. Dacă un senzor detectează că una sau mai multe roți se blochează, unitatea de control trimite un semnal către pompa ABS pentru a reduce presiunea de frânare în acele roți, în timp ce menține presiunea adecvată în celelalte roți care nu sunt blocate. Aceasta permite șoferului să mențină controlul asupra vehiculului și să încetinească în siguranță.

 

Pompa ABS este, de asemenea, proiectată să funcționeze în mod automat și independent de șofer, fără a necesita o intervenție umană directă. Aceasta reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de sistemele de frânare tradiționale, care necesită ca șoferul să controleze presiunea de frânare în funcție de situație. Prin urmare, pompa ABS este o componentă vitală a sistemului de frânare al vehiculului și joacă un rol crucial în menținerea siguranței în timpul frânării.

 

 

4. Senzor ABS - defectele și simptomele defectării sistemului antiblocare

 

Sistemul de franare cu ABS este proiectat să prevină blocarea roților în timpul frânării și să asigure o tracțiune mai bună a vehiculului în timpul frânării de urgență sau pe suprafețe alunecoase, în condiții de vreme nefavorabilă. În cazul în care acest sistem nu mai funcționează în parametrii de siguranță, pot apărea o serie de consecințe care afectează performanța generală a vehiculului.

 

Iată câteva dintre cele mai comune simptome ale defectării sistemului ABS:

 

Lumina de avertizare ABS se aprinde - acesta este primul semn al unei probleme cu sistemul ABS. Dacă lumina de avertizare din tabloul de bord al mașinii se aprinde, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să mergi cu mașina la un service auto pentru o verificare.

Roțile alunecă în timpul frânării - sistemul ABS împiedică blocarea roților în timpul frânării, astfel încât vehiculul să poată opri în siguranță. Dacă roțile încep să alunece în timpul frânării, acesta poate fi un semn că sistemul ABS nu funcționează corect.

Vibrații în timpul franarii - dacă sistemul ABS nu funcționează corect, roțile se pot bloca sau pot începe să alunece, ceea ce poate duce la vibrații în timpul frânării.

Pedala de frână moale sau rigidă - o problemă cu sistemul ABS poate fii recunoscută dacă pedala de frână este prea moale sau prea rigidă. Acesta poate fi un semn că sistemul ABS nu funcționează corespunzător și că există o problemă cu circuitul de frânare.

Sunete anormale - sistemul ABS poate produce sunete anormale în timpul frânării, cum ar fi un sunet de scrâșnet sau de bătaie. Aceste sunete pot fi un semn că sistemul ABS nu funcționează corect.

Probleme cu controlul tracțiunii - sistemul ABS este, de asemenea, responsabil pentru controlul tracțiunii în timpul frânării. Dacă sesizezi probleme cu controlul tracțiunii, acesta poate fi un semn că sistemul ABS nu mai funcționează în parametrii normali, lucru care trebuie investigat cât mai curând. 

Probleme cu frânarea în condiții de vreme umedă sau alunecoasă - dacă observi că devine dificil să oprești vehiculul în condiții de vreme ploioasă, pe un carosabil alunecos, acest lucru poate fi un indicator al faptului că sistemul ABS trebuie verificat imediat de către un tehnician auto calificat.

 

În general, orice problemă sesizezi la modul în care mașina ta realizează frânarea, fie că vorbim de mașini noi sau auto rulate, asta ar trebui să te ducă cu gândul că sistemul ABS necesită o inspecție imediată de către un tehnician auto calificat. Sistemul ABS este extrem de important pentru siguranța vehiculului, a ta și a pasagerilor tăi, de aceea orice defecțiune nu suportă amânare.



 

 

5. Care sunt avantajele și dezavantajele sistemului ABS?

 

După cum am mai spus și în rândurile de mai sus, sistemul anti-blocare al roților joacă un rol esențial în menținerea siguranței tale la volanul mașinii. Faptul că reduce distanța de oprire, că îmbunătățește stabilitatea și manevrabilitatea mașinii sau faptul că ajută la creșterea aderenței anvelopelor pe carosabil sunt doar câteva din principalele avantaje ale unui astfel de sistem. Cu toate acestea, sistemul ABS vine la pachet și cu dezavantaje, care nu sunt deloc de ignorat. Iată câteva dintre ele :

 

Costul crescut - mașinile cu sistem ABS sunt adesea mai scumpe decât cele fără acest sistem.

Necesită întreținere - sistemul ABS necesită întreținere periodică și repararea poate fi costisitoare de asemenea.

Poate produce zgomot - în timpul frânării, sistemul ABS poate produce un zgomot asurzitor, care poate fi deranjant pentru șofer și pasageri.

Poate fi influențat de condițiile meteorologice - funcționalitatea istemului ABS poate fi influențată de condițiile meteorologice, cum ar fi zăpada sau gheața, ceea ce poate reduce eficacitatea sa.

Poate prelungi distanța de oprire pe suprafețe alunecoase - în unele situații, sistemul ABS poate prelungi distanța de oprire pe suprafețe alunecoase, deoarece roțile nu se blochează și nu permit frânarea maximă posibilă.

Poate fi mai dificil de reparat - sistemul ABS reprezintă o tehnologie mai complexă decât sistemul de frânare convențional, ceea ce poate face repararea mai dificilă și mai costisitoare.

 

Este important să fie luate în considerare aceste dezavantaje, dar și avantajele sistemului ABS, înainte de a lua decizia finală de a achiziționa sau nu un autoturism cu un astfel de sistem. 

 

În concluzie, sistemul de frânare antiblocare (ABS) este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranță ale unei mașini moderne. Prin prevenirea blocării roților în timpul frânării, ABS-ul permite conducătorilor auto să păstreze controlul asupra direcției și stabilității mașinii, reducând riscul de accidente în situații de urgență sau pe suprafețe alunecoase. Deși sistemul ABS poate necesita o anumită perioadă de adaptare pentru șoferii care nu sunt obișnuiți cu el, beneficiile sale în termeni de siguranță sunt incontestabile.

Sperăm că informațiile prezentate de noi au fost cât se poate de explicite și te-au ajutat să înțelegi mai bine sistemul de funcționare al ABS-ului. 

 

Sursa foto: Pexels.com, Unsplash.com.

 

Share
Te-ar putea interesa si

Prin abonarea la newsletter declar ca sunt de accord cu Politica GDPR si doresc sa primesc Noutati si Promotii.

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Detalii aici De acord